donderdag 13 september 2018



Geen Geld Maar Toch Een Ebike Willen De Zoektocht



And the saga continues... ik wil dus heel graag een ebike voor woon-werkverkeer, maar heb geen rooie cent. Nou ik overdrijf misschien... ben wel bezig mijn inkomen te verhogen. Besparen kan niet echt meer of ik moet een hoop luxe en gemak gaan inleveren, en dat wil ik niet. Ik wil het gebruik van openbaar vervoer minimaliseren.


Afijn, ik ben gaan kijken op het internet en ik kwam tot een aantal conclusies:
  1. Ineens besloot ik dat ik een e-bike vouwfiets wil. Van het merk Shinga. Ik vind hun Trotter T400 XL ge-wel-dig. 24 inch banden, lekker groot dus voor een vouwfiets en drie stoere spaken.  Maar ik heb daar geen geld voor en wil ook van niemand lenen. Dus even verder dromen, wie weet in de toekomst...
    Overigens, ik vraag me af hoe dat werkt. Als ik mijn fiets parkeer bij de supermarkt, tref ik dan niet een e-vouwfiets zonder zadel aan? Kortom hoe zorg ik dat niemand met z'n tengels aan de losse onderdelen zit?
  2. De site van Halfords geeft aan dat je er kunt leasen. Maar de looptijd is 4 jaar, dat vind ik een jaar te lang.
  3. Toen keek ik op Huurgemak.nl, een site waar fietsen op geleased kunnen worden. Volgens Huurgemak, kunnen mensen op deze manier toch een e-bike rijden zonder er in 1 x een hoop geld voor neer te tellen. Ook worden ze ontzorgd door de service die er aan vast zit. Leasetermijn: 3 jaar.
    We wisten al dat ontbezitten in was, maar dus ook op deze manier... het huren van een wasmachine, een huis, koptelefoons, (e-)fiets, auto, camper, mobiele telefoon, kleding, verlichting,  komt steeds meer in zwang. De huureconomie/deeleconomie is volop in gang.
  4. Toen heb ik me verdiept in het Gazelle prive lease plan.  Ik heb de leasefiets besteld, maar vrees dat ze nog wel contact gaan opnemen want ik heb een klein salaris opgegeven. Ze zullen er wel niet veel fiducie in hebben dat deze vrouw de e-bike kan bekostigen... we wachten af.
  5. Bij alle sites is sprake van een fietswinkel in de buurt waar de leasefiets opgehaald kan worden en gebracht kan worden voor onderhoud enz. Dat is wel zo prettig.
  6. Ik ben overigens ook offline gaan kijken en heb een testritje gemaakt op een e-fiets. Wauw. Inderdaad alsof je wind mee hebt. Hoe harder je gaat, hoe hoger je de versnelling (7 stuks) moet zetten anders wordt het trappen zwaar. Wie wil er dan nog een gewone fiets? Geen wonder dat e-bikes populairder worden.
  7. De accu is het belangrijkste van een e-bike. Daarna de motor. Accu's gaan best wel snel achteruit dus een goede accu is belangrijk en ook goed er mee omgaan. Vaak kun je kiezen uit 1 accu, 2 soorten accu's of 3 soorten accu's. Bij dat laatste loopt de Wh dan omhoog en wordt de actieradius groter. Dan is het fijn als je na drie jaar leaseperiode een nieuwe bike krijgt of een nieuwe accu als deze stuk is. Heb veel geleerd tijdens mijn bezoek aan de winkels en Fietsersbond.nl
  8. Eng idee dat ik straks (hopelijk?) een fiets van een paar duizend euro in de schuur heb staan !
    Er bestaan trouwens ook ebike kits en ombouwkits. Dan kun je van een gewone fiets een ebike maken !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten