dinsdag 25 september 2018

Zo Reis Je Gratis Met De Bus Dus...

....zodat je niet al te veel huishoudgeld hoeft uit te geven.

Ik sta bij de bushalte. De kaartcontroleurs stappen ook in de bus die ik hebben moet. Achterin de bus blijven ze wat lang staan praten. De bus blijft dan stilstaan tot de persoon zonder kaartje uitstapt op uitnodiging van de kaartcontroleurs.
Wat een stom werk lijkt me dat zeg. Je weet nooit wanneer mensen agressief worden. En dat gebeurt met regelmaat. Dan roepen de kaartcontroleurs de politie erbij en zorgen ze dat ze met minstens 10 man zijn. Ik zou constant spanning voelen, vooral als ik het kaartje van bepaalde types zou moeten controleren. Ik ben dan ook een held op sokken.

Maar goed. Er was dus iemand die zwart reed en die werd verzocht uit de bus te stappen. Op die manier kan de bus de reis vervolgen en kunnen ze rustig de gegevens van de zwartrijder noteren. Soms doen ze het ook wel in de bus, maar liever niet. Wat me ook opviel is dat de controleurs elkaar onderling als 'collega' aanspreken. Heel slim natuurlijk want de privacy moet gewaarborgd blijven en je kunt niet voorzichtig genoeg zijn. 

Ik heb een keer een boete van een milieuagent gehad die zichzelf identificeerde en ik zal zijn naam nooit vergeten. Zo hoog was de boete die ik kreeg voor een zak met huisvuil die naast de container stond.

Goed, ik dwaal af. De zwartrijder stapte uit, maar voordat de controleurs een boete uit konden schrijven, had hij al een sprint getrokken. Het was een jonge jongen, en die hou je gewoon niet bij dus ze lieten hem maar gaan. Iets anders konden ze niet. 

Een slimme tactiek dus. Gewoon in de bus gaan zitten, niet inchecken en als het controleteam komt, met een pokerface uitstappen en dan een Usain Boltje doen. 

Ik zeg overigens niet dat het verstandig is, maar grappig vond ik het wel.

---

Word lid van de Facebookgroep Huishoudtopper

Geen opmerkingen:

Een reactie posten