dinsdag 9 oktober 2018

Het huishouden doen vinden sommigen leuk anderen weer niet. Ik behoor tot de laatste groep. Ik heb zoveel leuke dingen die ik wil doen outdoors, dat het huishouden een ondergeschoven kindje is. Echter het moet wel gebeuren dus ik zet me er toe, maar het moet wel snel en makkelijk. Dat zijn wegwerpdoekjes voor mij: vlot en simpel. Alhoewel ik ook wel wasbare doekjes gebruik. Er zijn zelfs wegwerptoiletborstels (Duck Fresh Brush Starter Kit). Dat is dan weer wat overdreven alhoewel toiletborstels supergoor zijn (en dus tijdig vervangen moeten worden). Maar zo draagt de wegwerpcultuur wel erg mee aan de afvalberg die al enorm genoeg is. Wat ik wel een enorme uitkomst vind zijn disposable floor wipes oftewel vochtige vloerdoekjes. Ze noemen ze ook wel wet floor wipes, wet mopping pad of wet mopping cloth.
d3a08342db0c7f19ba72521368da514e_medium.
Wat zijn vochtige vloerdoekjes
Dat zijn wegwerpdoekjes die je op een platte dweilstok kunt doen. Met gaten! Het doekje druk je in de gaten van de stok. Ik geef de voorkeur aan de Swiffer (de kleine niet de xxl daar heb ik geen ervaring mee).  Als ik de vloer hiermee afneem, maak ik geen 'bezem beweging', maar ik houd contact met de vloer. Altijd weer verbaas ik me over wat zo'n doekje allemaal meepakt. Erg bevredigend! Ik gebruik de vochtige want dat voelt als stofzuigen & dweilen in 1. De badkamervloer is soms al vochtig en dan gebruik ik de droge.
Waar zijn te koop?
  • Action
  • Hema
  • Kruidvat
  • Albert Heijn
  • Blokker
  • Lidl
  • Big Bazar
  • Online
    enzovoorts
Er zijn genoeg doekjes te koop, het hoeven niet per se Swiffer doekjes te zijn die nogal duur zijn.
Voordelen
  1. Geen electriciteit nodig
  2. Makkelijk op te bergen, neemt niet veel ruimte in beslag in tegenstelling tot een stofzuiger en een dweilemmer. Praktisch voor kleinbehuisden
  3. Geen stofzuigerslang die blijft haken of een vaas met bloemen omgooit
  4. 'Dweilt' en 'stoft' de vloer. Geen mop met zware emmer met sopje nodig. Geen wringen nodig. Je komt iets makkelijker met een platte stok onder een laag bankstel
  5. Stofzuigen en dan eerst dweilen is niet nodig. Prettig voor luie mensen
  6. Kan haast niet stuk gaan i.t.t. een stofzuiger
  7. Geen stofzuigerzak, geen stofzuigerbak legen, alleen doekjes weggooien
  8. Geen lucht die uit een stofzuiger komt
  9. Geen verlengsnoer nodig
  10. Geen stekker die je dan weer in het ene stopcontact dan weer in het andere moet doen
  11. Geen gesjouw met een stofzuiger de trappen op of over drempels heen
  12. Ergomischer en lichter en makkelijker in het gebruik, minder lichamelijke belasting
  13. Snel te pakken en toe te passen. Handig voor als visite in aantocht is. Werkt snel en prettig voor mensen die stofzuigen/dweilen haten
  14. Geluidloos. Handig als er iemand ligt te slapen.
  15. Geen sieraden die in de stofzuiger verdwijnen, of losse stukjes laminaatplint. Voordat je alles opveegt (met stoffer en blik) en in de prullenbak gooit kun je eerst even het vuil controleren
  16. Een swifferachtige stok met vochtige vloerdoekjes kan goedkoper zijn dan zuiger of dweilsysteem
  17. Hygienischer in toilet, keuken en badkamer. Het doekje gaat in de prullenbak. Geen vieze dweil bij je was, mocht je je daar aan storen. Ook geen vieze mop die nooit goed schoon wordt of die je moet vervangen. Ook geen vieze mop die je steeds in vuil water doopt. Geen vuile mop waar je de wc mee dweilt en daarna de keukenvloer...
  18. Handig voor kinderen, ze kunnen zo makkelijk hun kamervloer vochtig afnemen en ontdoen van vuil, haren, kruimels, stof enzovoorts. Makkelijk voor als er geknoeid is op een harde vloer
  19. Handig voor een vloer die niet te nat gedweild mag worden (laminaat en parket)
  20. De vloer is snel weer droog, minder risico op uitglijden en vallen omdat er gedweild is, ook kan niemand over het snoer van de stofzuiger of over de stofzuiger/dweilemmer zelf vallen. Kinderen kunnen niet in de dweilemmer vallen.
Nadelen:
  1. Het zijn wegwerpdoekjes, echter wasbare microvezeldoekjes voor platte dweilstokken zijn ook te koop. Er zijn zelfs mensen die ze zelf maken
  2. Wegwerp dus niet milieubewust, maar wasbare doekjes hebben ook stroom, wasmiddel en water nodig
  3. Doekjes worden snel droog, je hebt er meerdere van nodig. Je kan ze ook extra nat maken
  4. Doekjes kosten geld en kunnen erg duur zijn. Zorg dat je de goedkoopste koopt of stap over op wasbare doekjes. Gooi ze nooit in het toilet
  5. Lastig met tapijt en vloerkleden. Deze zou je dan uit kunnen kloppen of op een andere manier kunnen reiinigen of gewoon afschaffen of gewoon blijven stofzuigen (af en toe)
  6. Het schrobt niet en maakt niet zo goed schoon als een stevige mop. Dat kan, maar hoe vaker je het doet, hoe minder vies de vloer hoe minder snel je zult moeten schrobben. Vooral als je geknoei meteen opruimt
  7. Het kan schadelijk zijn voor huisdieren. Het is niet duidelijk of dit een gerucht of een feit is en voor alle merken doekjes geldt. Neem geen risico en gebruik het dan niet
  8. Waarschijnlijk niet handig voor geruwde tegels, vooral voor laminaat, vinyl en andere gladde oppervlaktes
En zo is er voor iedereen een handig systeem.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten